Leuk dat je weer kijkt naar deze derde vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog vertelt Mariëlle over haar eerste ervaringen en het gebruik van de e-learning (ELO).

Allereerst vindt Mariëlle het leuk om te vertellen dat het werkt en dat zij goede ervaringen heeft opgedaan. Het materiaal motiveert cursisten om te gaan spreken en dit leidt tot veel interactie in de les. Het is mooi om te zien dat de betrokkenheid van cursisten groot is.

Bij het doen van de oefeningen, na het bekijken van de filmpjes, valt op dat cursisten de aangeboden woordenschat goed onthouden. Soms beter dan Mariëlle zelf! Na de eerste les heeft Mariëlle al haar cursisten een persoonlijke inlogcode voor de ELO toegestuurd. Wat zij zag is dat één cursist enthousiast zelfstandig aan de slag is gegaan. De andere cursisten hebben nog niets gedaan. Achteraf lijkt het verstandig om in de eerste les alle oefeningen in de ELO eerst een keer goed te laten zien, alvorens hen te vragen hiermee zelfstandig aan de slag te gaan.

Beginnen met video

Mariëlle begint iedere les met het tonen van een video welke besproken wordt aan de hand van suggesties in de docentenhandleiding. De cursisten kunnen deze video’s zelf nog eens terugkijken in de ELO. Hierbij komen verschillende oefeningen aan bod in de ELO. Er bestaat de mogelijkheid om spreekoefeningen op te nemen en de antwoorden terug te beluisteren. Daarnaast zijn er oefeningen zoals bijvoorbeeld: waar / niet waar vragen, meerkeuzevragen, wat hoort bij elkaar? en memory.

Oefenen met interactie

Tijdens een van de oefeningen heeft Mariëlle ervaren dat deze oefening, waarbij zinnen in de juiste volgorde moeten worden gezet, goed samen gedaan kan worden. Hierbij kun je oefenen met de interactie tussen cursisten. Door dit samen te doen zijn cursisten het gesprekje met elkaar aan het oefenen. Heel leuk om dit samen met elkaar in de les te doen.

Wat wil je drinken? – Koffie graag – Alsjeblieft! – Dankjewel!

Help met oefenen

Mariëlle wil als tip meegeven dat je de oefeningen in de ELO, zeker in het begin, ook kan gebruiken om je online les mee te vullen. Op deze manier heeft Mariëlle er vertrouwen in dat cursisten hier over een tijdje ook zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan.

In de volgende vlog zal Mariëlle ingaan op actieve werkvormen die zij heeft ingezet. Tot de volgende keer!