KleurRijkerdag 2023
Nieuwkomers naar de arbeidsmarkt
15 MAART KleurRijker klantendag
Op woensdagmiddag 15 maart ontmoeten we je graag op onze klantendag in Amersfoort. Het thema van de middag is Nieuwkomers naar de arbeidsmarkt.
We starten de middag met een inlooplunch en een inleiding door Rodaan Al Galidi. Daarna zijn er twee workshoprondes. Voor deze workshops kun je je inschrijven bij binnenkomst.
Locatie
De Observant
Stadhuisplein 7
3811 LM Amersfoort
VOL
Inschrijven niet meer mogelijk.
Programma
12.15 – 13.00 uur | Inlooplunch en aanmelding workshops (zaal De Schutter) |
13.00 – 13.05 uur | Plenaire opening door Tibo Jansingh, directeur Uitgeverij KleurRijker (Leisterzaal) |
13.05 – 13.45 uur | Plenaire inleiding – Rodaan Al Galidi (Leisterzaal) |
14.00 – 15.00 uur | Workshopronde 1 (zalen Leicester – Mathilde – Genie – Henrick) |
15.00 – 15.30 uur | pauze (zaal De Schutter) |
15.30 – 16.30 uur | Workshopronde 2 (zalen Leicester – Mathilde – Genie – Henrick) |
16.30 – 17.00 uur | Afsluitende borrel (zaal De Schutter) |
Workshops
Ronde 1 14.00 – 15.00
Aan Zet – Bas Schuiling / Elwine Halewijn
Nederlands op de werkvloer – Ineke Segers
Interculturele sensitiviteit – Babah Tarawally
Leerlijn Alfa – team Alfa KleurRijker
Ronde 2 15.30 – 16.30
Stappen zetten in de Z-route – Marielle van Rooij
Tekenen in de taalles – Nicole de Boer
Aan Zet – Bas Schuiling / Elwine Halewijn
Leerlijn Alfa – team Alfa KleurRijker
Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland – Bas Schuiling en Elwine Halewijn
In de nieuwe inburgering in Nederland krijgen nieuwkomers naast taalles ook aanbod gericht
op arbeidsmarktparticipatie (MAP). Daarnaast kunnen zij ondersteuning krijgen bij allerlei
onderwerpen zoals gezondheid, financiën, wonen enz. Voor MAP en die andere
onderwerpen is er nu speciaal materiaal, waarmee begeleiders activerende
bijeenkomsten kunnen verzorgen: Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland.
Het is een flexibele methodiek die nieuwkomers helpt praktische inzichten en handvatten
voor hun inburgering op te doen. De methodiek slaat een brug tussen het land van herkomst
en Nederland en brengt nieuwkomers in actiestand. Aan Zet is qua taal laagdrempelig en
leunt op de steuntaal – het is géén taalmethode.
Ben je benieuwd naar de methodiek en wat die voor jou en je cursisten kan betekenen? In
deze workshop zetten we de methodiek uiteen en gaan we er ook actief mee aan de slag
zodat je het materiaal ‘ervaart’.
Bas Schuiling, Bas Schuiling Consultancy; Elwine Halewijn, ITTA UvA
Nederlands op de werkvloer – Ineke Segers
Ineke Segers neemt je mee in haar ervaringen van 10 jaar trainingen Taal op de werkvloer:
- algemene kenmerken van een Taal op de werkvloer-traject,
- wat maakt dit soort trajecten anders dan reguliere taaltrajecten,
- diversiteit in bedrijven en deelnemers,
- de ideale situatie versus de werkelijkheid en waar heb je invloed op,
- wat maakt een Taal op de werkvloer-traject succesvol?
Ineke Segers is NT2-docent, materiaalontwikkelaar en docentbegeleider
Interculturele sensitiviteit: het beklimmen van de Nederlandse Berg – Babah Tarawally
Babah zal ingaan op de tools die hij nodig had om in Nederland te integreren, in te burgeren, te studeren, werk te zoeken, werk te vinden en te behouden. Daarbij is aandacht voor de manier waarop NT2-docenten daar een rol in spelen.
Babah Tarawally is journalist, schrijver en trainer
Leerlijn Alfabetisering – team Alfa KleurRijker
De leerlijn Alfabetisering van KleurRijker bestaat uit 3 delen: Praat je mee? (woordenschat, spreek- en luistervaardigheid), Leer lezen en schrijven A en B (technisch lezen en schrijven) en Lees en schrijf je mee? (functioneel lezen en schrijven).
In deze workshop wordt ieder deel kort uiteengezet en wordt ingegaan op de combinatie van de delen in de lespraktijk.
Stappen Zetten in de Z-route
In de Z-route heb je als docent te maken met een grote diversiteit aan taalleerders. Er zijn grote verschillen als het gaat om participatie- en werkdoelen van de cursisten. Tijdens deze sessie neemt Mariëlle van Rooij je mee de praktijk in en verkennen we de eerste stappen.
Marielle van Rooij is senior NT2-docent Integratiewerk Amersfoort – trainer en adviseur in het NT2 werkveld
Tekenen in de taalles – Nicole de Boer
Je kunt tekenen om de betekenis van een woord of item te verduidelijken en ook om je cursisten te prikkelen en taal uit te lokken. We gaan in deze workshop kijken hoe en wanneer je tekenen kunt inzetten aan de hand van achtergronden en voorbeelden.
Ook ga je zelf simpele, heldere tekeningen maken.
Nicole de Boer is docente NT2 en bestuurslid van Stichting Civic
KleurRijkerdag 2022
De veranderende rol van de NT2-docent
Presentaties KleurRijkerdag 2022
Duale inburgering – Veranderende rol van de docent.
Bregje Kaars Sijpesteijn
Senior adviseur ITTA
Coaching in de les: kijken naar het individuele leerproces van de alfacursist
Marielle van Rooij
NT2-docent, trainer en materiaalontwikkelaar
Praktijkvoorbeeld leerlijn Alfabetisering
Leanne Versluis
educatief auteur KleurRijker
Hoe komen we naar B1
Sandy Posthumus Meyes
taalmoetjedoen.nl
Leerlijn TaalCompleet – Hoe Nederlands spreken een gewoonte wordt
educatief auteur KleurRijker
Momenteel werken we aan een online woordenschatprogramma. We bieden online onderwerpen aan en daarbinnen leren cursisten steeds een set van zes of twaalf woorden. Na het aanbieden van de woorden (visueel en auditief) worden ze nagesproken en verwerkt in een serie opdrachten van receptief naar productief. Denk hierbij aan onderwerpen zoals ‘bloemen’, ‘op straat’ of ‘apparaten in de keuken’.