Didactische workshops voor de NT2-docent
Met een Nt2-groep werk je aan een gedegen basis waarbij de taalontwikkeling van de cursist centraal staat. Uitgeverij KleurRijker biedt verschillende workshops aan voor docenten en taalcoaches waarin we extra handvatten bieden voor deze lespraktijk. Het plezier in leren en inzicht krijgen in het eigen leerproces zijn hierbij belangrijke focuspunten. Onze workshops worden op locatie verzorgd door Mariëlle van Rooij.

Workshop didactiek voor Alfa’s
Hoe bied je spreekvaardigheid aan voor een alfabetiseringsgroep? Hoe activeer je cursisten die laaggeletterd zijn en niet gewend met naar school te gaan? Tijdens deze workshop gaan we met dit soort vragen aan de slag. We staan stil bij de kenmerken van de doelgroep, bij thematisch werken, bij de inzet van digitale hulpmiddelen en buitenschools leren. Daarnaast oefenen we met elkaar diverse activerende werkvormen die je direct in de praktijk kunt inzetten.

We kijken ook naar onze eigen rol als kennisoverdrager, met speciale aandacht voor hoe je gedurende het leerproces de rol van begeleider kunt verstevigen. Hoe zet je voor een alfa-groep jouws coachings- en begeleidingsvaardigheden in en hoe blijf je deze ontwikkelen? We maken hierbij gebruik van de leerlijn alfabetisering van KleurRijker.

Wil je jouw alfa-docenten en taalcoaches inspireren en uitdagen? Boek dan onze workshop didactiek voor Alfa’s. Deze workshop richt zich op belangrijke facetten uit de beroepspraktijk en biedt nieuwe energie en inspiratie om aan het werk te gaan met je eigen alfagroep. Er is alle ruimte voor vragen, het bespreken van valkuilen en om ideeën op te doen.

Workshop praktijkgericht leren
Een taal leer je maar voor een klein deel uit een boek. Het is cruciaal dat je de taal ook buiten de les gaat gebruiken. Dit motiveert en bevordert de taalontwikkeling. Helaas blijft voor een deel van de cursisten de drempel hoog om de taal in de praktijk te gaan gebruiken. Herken je dit en wil je graag weten hoe je cursisten motiveert om ook buiten de les te oefenen?

We zullen ingaan op de organisatie van buitenschoolse activiteiten. We kijken hoe we deze activiteiten goed kunnen voorbereiden en nabespreken, zodat er zoveel mogelijk leerrendement in zit. Daarnaast krijg je tips uit de praktijk over klassenuitjes en ideeën over hoe je cursisten de drempel over kunt helpen om ook buiten het veilige klaslokaal zelfstandig te gaan oefenen.

Tijdens de workshops is er de mogelijkheid om vragen te stellen, valkuilen te bespreken en ideeën op te doen.

Mariëlle van Rooij

Onze workshopdocent Mariëlle van Rooij over Praat je mee? de eerste titel in onze leerlijn alfabetisering: ‘’het is het beste materiaal dat ik ken, het heeft mijn lessen echt beter gemaakt. Zo begin ik ook altijd mijn workshops. Er is een voor en een na, er is nu meer ruimte voor interactie, de D-fase van Neuner, die vrije productie. Mensen laten veel meer zien. En dat komt echt door die filmpjes waarin betekenisvolle praktijksituaties worden uitgebeeld, situaties waarin mensen zich herkennen. En er zit humor in. Dus ik ben niet alleen: ik heb mooie filmpjes, mooie kaarten en er worden ideeën aangereikt voor doordachte rollenspellen. Voorheen moest ik alles zelf bedenken en maken.’’

Kies hieronder voor ‘Aanvraag workshop op locatie’ en wij nemen contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.