Een ode aan de veerkracht
Iedere docent inburgering kent de vrouwen wel die ondanks alles wat ze níet meekrijgen, opbloeien in de les. Die in dit nieuwe land in staat zijn om richting te geven aan hun eigen toekomst. Voor hen is dit blog.
10 tips voor leesbevordering in de les
Door te lezen vergroot je je taalvaardigheid. Dat weten we, maar toch is het nog niet zo gemakkelijk om cursisten die niet uit zichzelf al een boek pakken, aan het lezen te krijgen.
Waarom zou je poëzie in de NT2-les introduceren?
Naar aanleiding van de Poëzieweek gaan we in op de meerwaarde van poëzie in de NT2-klas. Het is een kans, want je richt je op andere aspecten van de taal.
Examen Spreken A2
Per 1 maart verandert de vorm van het inburgeringsexamen Spreken A2. Vanaf nu moet bij alle onderdelen zelf gesproken worden. Logisch eigenlijk. In dit blog lees je over de nieuwe vraagvorm in het examen en krijg je tips voor als je examen doet.
Interview met ISK-docent Bernice Eleveld
Hoe is het om les te geven op de ISK? Educatief auteur Dagmar Willemse sprak met Bernice Eleveld, docent Nederlands en economie en ruim 10 jaar werkzaam op de ISK van Het Stedelijk Lyceum in Enschede. Ze spraken o.a. over de toename van het aantal leerlingen en...
KNM voor de Z-route: thuis in de Nederlandse maatschappij
TaalCompleet KNM-Z helpt cursisten aan antwoorden op vragen over deze maatschappij. In 7 thema’s werken ze aan een persoonlijk portfolio, dat dient als voorbereiding op het eindgesprek. Na het doorlopen van KNM-Z kunnen cursisten zich beter redden in deze maatschappij.
Interview met ANT2-docent Annemiek Tjepkema
In het kader van Dag van de Alfabetisering (8 september) sprak educatief auteur Dagmar Willemse met Annemiek Tjepkema, ANT2-docent bij Vonk in Den Helder.Hi Annemiek, leuk dat ik je mag interviewen over je werk als ANT2-docent. Sinds wanneer geef je les in het...
Actief inburgeren met AanZet
AanZet ondersteunt inburgeraars om actief hun toekomst vorm te geven. Gevarieerde opdrachten, excursies en Doe-opdrachten bevorderen eigenaarschap en een actieve leerhouding. In dit artikel lees je hoe AanZet mensen al vanaf de start van de inburgering activeert.
De zin van herhalen
Een paar weken geleden las ik in de krant de titel: Leren doet een beetje pijn, daar moet je voor werken* Als NT2-docent en materiaalontwikkelaar nodigt zo’n titel me direct uit tot lezen. In dit artikel wordt een lans gebroken voor herhaling. Leraar Martin Bootsma...
Google Translate in de klas: toelaten of niet?
Vertalen met je telefoon is aantrekkelijk en heeft duidelijk voordelen boven vertalen met een woordenboek, maar het heeft ondanks de continue verbetering van Google Translate toch ook nadelen.
Hoogfrequente woorden zijn broodnodig!
Waarom moeten we laagfrequente woorden omzeilen in lesmethodes? Het leren van dergelijke woorden werkt demotiverend en is inefficiënt.
Paul en Paula: interview met auteur Nina de Zwart
Nina de Zwart schrijft verhalen voor taalleerders. Haar boekjes over Paul en Paula worden met plezier gelezen door A1 en A2 cursisten in het hele land. Momenteel werkt Nina aan een nieuw deel voor lezers op niveau Alfa-niveau B/C. Tijd voor een interview met de auteur!
Moet er altijd iets nieuws geleerd worden?
Het is weer boekenweek! Educatief auteur en NT2-docent Klara Smeets krijgt er altijd een feestelijk gevoel van. Boeken geven je zoveel. Maar dat lezen je goed doet, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wie geen positieve ervaringen met lezen heeft, pakt minder snel een boek. Waarom moeten cursisten toch een boek pakken en hoe krijgen ze plezier in lezen? Daarover en meer vertelt Klara je in het blog dat ze hierover schreef.
Gebruik van de moedertaal in de inburgering
Laat jij je cursisten hun moedertaal gebruiken tijdens de les? Ruimte geven aan moedertaal in reguliere lessen kan een grote meerwaarde hebben. In dit artikel lees je een voorbeeld van hoe dat eruit ziet met het lesmateriaal AanZet en waarom dit het leerproces ten goede komt.
Snap jij het nog?
Een brede intake met een brugklas, startklas, opstartklas, …
Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?
Introductie webinar – Leer lezen en schrijven
Introductie webinar voor docenten die meer willen weten over het nieuwe alfa product van KleurRijker. Tijdens de webinar vertellen we meer over de nieuwe methode.
Webinar – Online werkvormen met Praat je mee?
Druk op lees meer... voor het webinar.
Activerende werkvormen en terugblik
In deze laatste vlog over de nieuwe methode TaalCompleet B1 deel ik een aantal reacties van docenten en verschillende activerende werkvormen. Deze kun je inzetten bij de methode. Reacties van docenten Wat ik het meest terug hoor van docenten is dat zij heel blij...
TaalCompleet B1 Leerstrategieën
Erg leuk dat je mijn vlogserie volgt! Mijn naam is Caroline Bakker en ik ben NT2-docente. Ik ben net begonnen met de nieuwe lesmethode TaalCompleet B1 en ik deel hierover graag mijn ervaringen. In deze vlog gaat het over leerstrategieën. Ik merk dat het fijn is dat...
Online lesgeven
Mijn naam is Caroline Bakker en ik ben NT2-docente. Onlangs ben ik begonnen met de nieuwe methode TaalCompleet B1 en mijn ervaringen deel ik in een vlogserie. In mijn eerste vlog heb ik de introductie van de methode behandeld en de tweede ging over buitenschools...
Buitenschools leren
Tweede vlog in de serie over TaalCompleet B1 gaat vooral over buitenschools leren en het praktijkboek
Introductie en eerste reacties
Mijn naam is Caroline bakker en ik maak een aantal vlogs over de nieuwe methode TaalCompleet B1. Ik ben net begonnen met een nieuwe B1-groep waarin we werken met deze methode. Als NT2-docente ga ik vooral wat vertellen over mijn eigen ervaringen. Allereerst vertel...
Vlog 6. – Kijken naar niveauverschillen
Allerlaatste vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog gaat het over niveauverschillen. Praat je mee? biedt vanaf niveau 0 tot A1 veel verschillende mogelijkheden om te kunnen differentiëren in je groep.
Vlog 5. – Activeren van cursisten
In deze vlog gaat Mariëlle in op het activeren van cursisten. Mariëlle laat een aantal opdrachten zien die zij hiervoor gebruikt heeft.
Vlog 4. – Actieve werkvormen in de les
Vandaag alweer vlog vier over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog start Mariëlle met een taalbeat. In een van de reacties werd gevraagd om concreet te laten zien hoe een opdracht wordt aangeboden in een online les. Vandaag laat Mariëlle zien hoe...
Vlog #3 – Opdrachten geven in de e-learning
Leuk dat je weer kijkt naar deze derde vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog vertelt Mariëlle over haar eerste ervaringen en het gebruik van de e-learning (ELO). Allereerst vindt Mariëlle het leuk om te vertellen dat het werkt en dat zij...
Vlog #2 – De eerste lessenreeks
Welkom bij deze tweede vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. Deze vlog gaat over de eerste les die Mariëlle heeft voorbereid aan de hand van Zoom en Powerpoint. Een powerpoint helpt bij het structureren van de les en biedt een duidelijk programma...
Vlog #1 – Starten met Praat je mee? op afstand
Tweede serie vlogs over afstandsonderwijs Mariëlle van Rooij maakt verschillende vlogs namens KleurRijker, over de nieuwe spreekmethode Praat je mee? Zij heeft het materiaal getest in de praktijk en zag meteen hoeveel mogelijkheden het biedt om het spreken op een...
Werken met Praat je mee?
In deze webinar herhalen we kort wat Praat je mee? voor methode is en gaan we dieper in op lesopbouw en de praktijk. We zoomen daarbij heel specifiek in op één paragraaf. Waarbij we aan de hand van die paragraaf stap voor stap alles zien, wat erin zit en hoe je het...
Vlog #10. Webinar Didactiek bij NT2-lessen
In dit webinar gaat Caroline Bakker in op online lesgeven aan NT2-cursisten. Caroline is werkzaam als NT2-docent en ervaren workshopleider bij KleurRijker. Er wordt in het gehele land hard gewerkt om contact te houden met de doelgroep NT2-cursisten. Dat is een...
Vlog #9. Visueel werken; keuzes, discussie en instructies
Caroline heeft de afgelopen weken haar ervaringen gedeeld op het gebied van afstandsonderwijs aan NT2-cursisten. Vandaag is alweer haar laatste vlog. Hierin blikken we terug op de opgedane ervaring.Caroline heeft onder andere ervaring opgedaan met Zoom en dat is...
Vlog #8. Beeldkaarten, emoticons en films
Inmiddels werken we alweer drie weken vanuit huis en houden we online contact met onze cursisten. Het is leuk te merken dat er ontzettend veel creatieve ideeën bestaan onder NT2-docenten! Vandaag deelt Caroline drie lesideeën die je direct kan toepassen in jouw...
Vlog #7. Total physical response en taalraps
Inmiddels zijn we alweer twee weken bezig met online lesgeven of onderhouden we digitaal contact met onze NT2-cursisten. In deze vlog deelt Caroline haar eerste ervaringen met Zoom. Ook ontvang je weer drie creatieve werkvormen die je online kunt inzetten. Caroline...
Vlog #6. Taalbeats en apps
Vandaag deelt Caroline nieuwe, inspirerende werkvormen en ervaringen op basis van lessen die zij gegeven heeft. Een deel van de lessen mogen voorlopig online aangeboden worden. Dit heeft Blik Op Werk gisteren bekendgemaakt (www.blikopwerk.nl). KleurRijker bekijkt...
Vlog #5. Cursisten Activeren
Ook deze week gaat Caroline weer aan de slag met het lesgeven aan NT2-cursisten op afstand. Het contact behouden is op dit moment het belangrijkste doel. Caroline deelt allereerst ervaringen van haarzelf en collega’s. Vervolgens geeft ze drie voorbeelden van...
Vlog #4. Creatieve werkvormen
Het is vrijdagmiddag en de laatste werkdag van deze week. Veel NT2-docenten hebben afgelopen week voor het eerst ervaring opgedaan met online lesgeven. Vandaag bespreekt Caroline nieuwe ervaringen en drie creatieve werkvormen die online inzetbaar zijn. De reacties...
Vlog #3. Eerste ervaringen – Hoe gaat het?
Veel NT2-docenten zijn deze week begonnen met online lesgeven of het onderhouden van contact met de cursisten. In deze vlog deelt Caroline haar eerste ervaringen en reacties die zij hierop heeft ontvangen. In de ene groep is het makkelijker contact te onderhouden...
Vlog#2. Opstarten van online werkvormen
Tip 1: Het is best intensief om online les te geven. Het opstellen van een programma is daarom handig en biedt structuur aan zowel de docent als cursist. Caroline heeft dit uitgeprobeerd bij een staatsexamen-II groep. In dit programma kun je o.a. de aanvangstijd,...
Vlog #1. Probeer zo veel mogelijk vaste lestijden aan te houden
Daar zitten we dan opeens aan onze keukentafel, in plaats van dat we voor de klas staan. Hoe onderhoud je nu het contact met je cursisten? Caroline Bakker werkt als NT2-docent en als trainer voor KleurRijker. In haar vlog deelt ze creatieve tips en ideeën voor...
Introductie Webinar – Praat je mee?
In deze webinar laten we je zien waar de methode Praat je Mee? uit bestaat en wat de belangrijkste uitgangspunten zijn. Hierbij wordt o.a. aandacht besteed aan de lesopbouw, de praktijkopdrachten en de studielast. https://vimeo.com/390723353