KNM voor de Z-route: thuis in de Nederlandse maatschappij
TaalCompleet KNM-Z helpt cursisten aan antwoorden op vragen over deze maatschappij. In 7 thema’s werken ze aan een persoonlijk portfolio, dat dient als voorbereiding op het eindgesprek. Na het doorlopen van KNM-Z kunnen cursisten zich beter redden in deze maatschappij.
Interview met ANT2-docent Annemiek Tjepkema
In het kader van Dag van de Alfabetisering (8 september) sprak educatief auteur Dagmar Willemse met Annemiek Tjepkema, ANT2-docent bij Vonk in Den Helder.Hi Annemiek, leuk dat ik je mag interviewen over je werk als ANT2-docent. Sinds wanneer geef je les in het...
Actief inburgeren met AanZet
AanZet ondersteunt inburgeraars om actief hun toekomst vorm te geven. Gevarieerde opdrachten, excursies en Doe-opdrachten bevorderen eigenaarschap en een actieve leerhouding. In dit artikel lees je hoe AanZet mensen al vanaf de start van de inburgering activeert.
De zin van herhalen
Een paar weken geleden las ik in de krant de titel: Leren doet een beetje pijn, daar moet je voor werken* Als NT2-docent en materiaalontwikkelaar nodigt zo’n titel me direct uit tot lezen. In dit artikel wordt een lans gebroken voor herhaling. Leraar Martin Bootsma...
Google Translate in de klas: toelaten of niet?
Vertalen met je telefoon is aantrekkelijk en heeft duidelijk voordelen boven vertalen met een woordenboek, maar het heeft ondanks de continue verbetering van Google Translate toch ook nadelen.
Hoogfrequente woorden zijn broodnodig!
Waarom moeten we laagfrequente woorden omzeilen in lesmethodes? Het leren van dergelijke woorden werkt demotiverend en is inefficiënt.
Paul en Paula: interview met auteur Nina de Zwart
Nina de Zwart schrijft verhalen voor taalleerders. Haar boekjes over Paul en Paula worden met plezier gelezen door A1 en A2 cursisten in het hele land. Momenteel werkt Nina aan een nieuw deel voor lezers op niveau Alfa-niveau B/C. Tijd voor een interview met de auteur!
Moet er altijd iets nieuws geleerd worden?
Het is weer boekenweek! Educatief auteur en NT2-docent Klara Smeets krijgt er altijd een feestelijk gevoel van. Boeken geven je zoveel. Maar dat lezen je goed doet, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wie geen positieve ervaringen met lezen heeft, pakt minder snel een boek. Waarom moeten cursisten toch een boek pakken en hoe krijgen ze plezier in lezen? Daarover en meer vertelt Klara je in het blog dat ze hierover schreef.
Gebruik van de moedertaal in de inburgering
Laat jij je cursisten hun moedertaal gebruiken tijdens de les? Ruimte geven aan moedertaal in reguliere lessen kan een grote meerwaarde hebben. In dit artikel lees je een voorbeeld van hoe dat eruit ziet met het lesmateriaal AanZet en waarom dit het leerproces ten goede komt.
Snap jij het nog?
Een brede intake met een brugklas, startklas, opstartklas, …
Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld?