Werken bij KleurRijker – Klik hier!
Eerdere webinars uit de TaalCompleet B1 serie
Een introductie op TaalCompleet B1
Aanpassingen TaalCompleet B1 deel 1
Aanpassingen 3de druk 2022
Algemeen
Aanpassingen in incongruentie bij het aangeven van de voorzetsels bij de werkwoorden in de woordenlijsten.
- ww kan gebruik worden zonder voorzetsel: in blauw tussen haakjes
- ww kan niet gebruikt worden zonder voorzetsel: in blauw zonder haakjes
pagina 11
Opdracht 16, vraag 2:
boekhouder vervangen door accountant (boekhouder wordt aangeleerd in 5.1)
pagina 72
Linker foto vervangen.
pagina 80
Opdracht 101:
Er stond 2x omlaag; 1x verwijderd.
pagina 114
Opdracht 78 en 79:
* toegevoegd
pagina 140
Opdracht 4:
Laatste zin van de instructie aangepast: Vertel aan de andere cursisten in jouw groepje de belangrijkste dingen van het verhaal van jouw tekst.
pagina 179
Tips bij het schrijven van een formele e-mail:
Zesde tip brief vervangen door e-mail.
pagina 181
Opdracht 106:
- Welk niveau _________________ ?
pagina 187
Deze woorden moet je begrijpen:
Ik kan me voorstellen dat … onder horen bij.
pagina 192
Handige zinnen:
Smileys aangepast.
pagina 213
Deze woorden moet je zelf kunnen gebruiken:
de kwaliteit onder de kandidaat
pagina 227
Opdracht 67, vraag 2, antwoord c:
minder saai dan nu
pagina 238
Grammaticakader:
Toegevoegd bij een tweede ! :
Een zinsdeel met een voorzetsel kan ook achteraan in de zin staan. Je kunt dan twee voorzetsels naast elkaar krijgen in de zin.
Vanmiddag maak ik geld over naar je rekening.
pagina 251
Opdracht 141, vraag 10:
een klant vervangen door haar cursisten
Aanpassingen 2de druk 2021
pagina 15
Deze woorden moet je begrijpen:
God onder beleefd.
pagina 15
Opdracht 32:
Hoofdletters en punten bij de bijzinnen in de antwoorden.
pagina 17
Blauw kader Woorden leren toegevoegd.
pagina 28/29
Antwoorden op alfabetische volgorde gezet.
pagina 39
Tips bij spreken (1) vervangen door Tips bij spreken: iets vertellen voor een groep
pagina 64
de verband veranderd in het verband
pagina 66
Opdracht 60, instructie:
Lees eerst de vragen en luister dan naar de tekst. vervangen door Luister naar de tekst en beantwoord de vraag. (omdat het globaal luisteren betreft)
pagina 70
Opdracht 70:
Dit was een opdracht bij een praatplaat. Deze opdracht is vervangen door de opdracht die in de DHL stond aan het einde van thema 2.
pagina 75
Opdracht 81, instructie:
Wat betekent het woord? vervangen door Welke zin betekent bijna hetzelfde?
pagina 86
Blauw kader Lezen en woordenschat toegevoegd na opdracht 1.
pagina 96
Blauw kader Woorden leren toegevoegd.
pagina 117
Grammaticakader, bij stukje over nadat:
Toegevoegd De bijzin staat in de voltooide tijd.
pagina 118
Opdracht 86, antwoord vraag 5
Ik ga naar de supermarkt, voordat ik naar de Nederlandse les ga.
pagina 124
Opdracht 101, instructie:
Kijk naar de zinnen veranderd in Lees de zinnen.
pagina 132
Woordenschat;
- de hamer vervangen door de zaag
pagina 143
Deze woorden moet je begrijpen:
(geld) opnemen onder inmiddels
pagina 143
Deze woorden moet je zelf kunnen gebruiken:
(geld) overmaken onder kwijtraken
pagina 152
Opdracht 32;
Omcirkel de werkwoorden in de bijzin veranderd in Zet een rondje om de werkwoorden in de bijzin.
pagina 176
Opdracht 96:
Toegevoegd Hij/zij schrijft een begin, midden en slot (einde) na Hij/zij schrijft netjes en beleefd.
pagina 181
Tips bij het schrijven van een e-mail:
Toegevoegd bij Schrijf je e-mail
» begin: vertel waarom je schrijft
» midden: geef meer uitleg
» slot: stel een vraag of gebruik een zin zoals: Alvast bedankt!
pagina 212
Deze woorden moet je begrijpen:
contextzin vaardigheid: moeten = moet
pagina 212
Deze woorden moet je begrijpen:
stressbestendig onder de persoonlijkheid
pagina 216
Opdracht 41:
Toegevoegd – deel 1
pagina 257
Blauw kader Overzicht grammatica veranderd in Grammatica-overzicht (inconsequente verwijzing).
pagina 260
Aangepaste uitleg nr 7:
» Zou ik hier mogen zitten?
» Zouden jullie mijn fiets willen repareren?
» Zou je mij even kunnen helpen?
Wil je een heel beleefde of een heel vriendelijke vraag stellen? Dan kun je zou of zouden gebruiken.
Zou gebruik je voor het enkelvoud, zouden voor het meervoud.
Na zou komt een tweede werkwoord: kunnen, mogen of willen. Meestal komt na het tweede werkwoord ook een derde werkwoord. Beide werkwoorden zijn hele werkwoorden. Ze staan achteraan in de zin.
» Zou ik even naar de wc mogen?
» We willen nog overleggen. Zouden jullie morgen kunnen?
» Zou jij ook een vast contract willen?
Soms komt alleen een tweede werkwoord na zou: kunnen, willen of mogen.
In de elo vind je een werkblad met extra opdrachten met zou / zouden.
Aanpassingen TaalCompleet A1
Aanpassingen 7de druk 2022 - incl. ZIEZO
Er is steeds meer vraag naar digitaal lesmateriaal waar cursisten zelfstandig mee kunnen werken. Daarom heeft KleurRijker ZIEZO-opdrachten toegevoegd aan TaalCompleet A1. Dit zijn Zelfstandig te maken Interactieve Educatieve Zichtbare Online opdrachten.
Met ZIEZO:
- kan een cursist ook alle lesstof zelfstandig doorlopen,
- kan een cursist een vervangende online opdracht doen wanneer hij geen gesprekspartner heeft,
- kan een cursist o.a. filmpjes met dialogen uit de spreekopdrachten bekijken en beluisteren,
- kan een cursist de zinnen uit bovengenoemde dialogen nazeggen en inslijpen,
- geeft de cursist antwoord op vragen van de digitale docent of gesprekspartner en hoort en/of ziet de cursist feedback op zijn antwoord,
- kan een cursist een vervangende opdracht van een werkblad maken, online of achter in zijn boek,
- kan een cursist alle in de klas behandelde lesstof zelfstandig herhalen.
TaalCompleet A1 is hiermee nog communicatiever geworden, maakt differentiëren in je les makkelijker en cursisten kunnen de leerstof op deze manier zelfstandig herhalen.
Wat is er niet veranderd?
De inhoud van het boek
Opdrachtnummering
Lay-out
Computeropdrachten in de elo (wel extra toegevoegde ZIEZO-opdrachten)
Waar zitten de veranderingen?
Boek
In het boek zijn rode iconen toegevoegd.
![]() |
Dit icoon verwijst naar extra online opdrachten bij de opdrachten in het boek. Bijvoorbeeld luisterteksten, ingesproken woorden, dictees, voorbeeldfilmpjes, extra spreekopdrachten, vervangende werkbladopdrachten. |
![]() |
Dit icoon verwijst naar de computeropdrachten aan het einde van iedere paragraaf. |
Werkbladen
De instructie bij werkbladopdrachten (met rode boekicoon) is aangepast.
Bijvoorbeeld:
pagina 52, opdracht 32
Doe de opdracht op werkblad 2.5 of op de computer. *
Je gaat vragen en antwoorden bij elkaar zoeken.
Vanaf pagina 301 zijn 14 werkbladen opgenomen in het boek, zodat cursisten deze zelfstandig bij de werkbladopdrachten met het rode boekicoon kunnen gebruiken. Deze werkbladen zijn ook nog in de elo en in de docentenmap te vinden, zoals voorheen.
ELO
Deze nieuwste Taalcompleet A1 (incl. ZIEZO) zit in de nieuwe KleurRijker e-learningomgeving. Dit is dezelfde elo waarin ook te vinden zijn: Praat je mee?, Leer lezen en schrijven, TaalCompleet B1, Paul en Paula A1/A2 en het digitale woordenschatprogramma Meer Woorden.
De andere e-learingomgeving (TaalCompleet A1 6de druk en eerder) blijft beschikbaar voor iedereen die met een oudere druk van TaalCompleet werkt.
LET OP!
Toegang tot de juiste elo gaat automatisch als je via de website op de juiste versie van TaalCompleet A1 klikt:
Via de knop Hulp nodig? vind je uitleg over inloggen, account aanmaken, boekcode registreren en wachtwoord vergeten.
Aanpassingen KNM
TaalCompleet KNM - 5de druk 2022
Aanpassingen tov 4de druk 2021
Boek
Algemeen
Het binnenwerk van het boek is aangepast aan de nieuwe Kleurrijker-vormgeving, die inmiddels ook is toegepast in TaalCompleet A1, A2, B1 en in Van A tot Zin.
Op de kaft van het boek is een verwijzing naar de nieuwe digitale leeromgeving toegevoegd.
pagina 18
1.9 Van 1945 tot nu
Update met actuele gegevens:
In 2022 zijn 27 landen lid van de Europese Unie.
pagina 51
4.7 De zorgverzekering – Het eigen risico
Update met actuele gegevens:
Het eigen risico in 2022 is € 385,-
pagina 85
8.2 Het bestuur
Update met actuele gegevens:
Foto van de regering is vervangen door de bordesfoto van kabinet Rutte IV.
ELO
De elo waarin de opdrachten bij TaalCompleet KNM te vinden zijn, is vernieuwd. Het is dezelfde digitale leeromgeving waar van TaalCompleet A1 en B1, Praat je mee?, Leer lezen en schrijven Alfa A en B, Meer Woorden, Paul en Paula A1/A2 en van Van A tot zin reeds in te vinden zijn.
Let op dat je op het juiste boek klikt (op https://elo.kleurrijker.nl), om in de juiste digitale leeromgeving terecht te komen:
Er is een aantal opdrachttypes toegevoegd (o.a. categoriseeropdrachten en woorden slepen naar een afbeelding).
Ook is een aantal informatieve filmpjes toegevoegd (o.a. over de provincies en over zorg in Nederland).
Eerdere webinars uit de Alfa serie
Een introductie op Praat je Mee?
Werken met Praat je Mee?
Ondersteuning
Hier vind je ondersteuning voor producten die extra uitleg nodig hebben, zoals onze kaartspelletjes.
Klik op de knoppen voor informatie, spelregels en aanvullende lesideeën:
Introductie webinar – Leer lezen en schrijven
Introductie webinar voor docenten die meer willen weten over het nieuwe alfa product van KleurRijker. Tijdens de webinar vertellen we meer over de nieuwe methode.
Webinar – Online werkvormen met Praat je mee?
Druk op lees meer... voor het webinar.
Activerende werkvormen en terugblik
In deze laatste vlog over de nieuwe methode TaalCompleet B1 deel ik een aantal reacties van docenten en verschillende activerende werkvormen. Deze kun je inzetten bij de methode. Reacties van docenten Wat ik het meest terug hoor van docenten is dat zij heel blij...
TaalCompleet B1 Leerstrategieën
Erg leuk dat je mijn vlogserie volgt! Mijn naam is Caroline Bakker en ik ben NT2-docente. Ik ben net begonnen met de nieuwe lesmethode TaalCompleet B1 en ik deel hierover graag mijn ervaringen. In deze vlog gaat het over leerstrategieën. Ik merk dat het fijn is dat...
Online lesgeven
Mijn naam is Caroline Bakker en ik ben NT2-docente. Onlangs ben ik begonnen met de nieuwe methode TaalCompleet B1 en mijn ervaringen deel ik in een vlogserie. In mijn eerste vlog heb ik de introductie van de methode behandeld en de tweede ging over buitenschools...
Buitenschools leren
Tweede vlog in de serie over TaalCompleet B1 gaat vooral over buitenschools leren en het praktijkboek
Introductie en eerste reacties
Mijn naam is Caroline bakker en ik maak een aantal vlogs over de nieuwe methode TaalCompleet B1. Ik ben net begonnen met een nieuwe B1-groep waarin we werken met deze methode. Als NT2-docente ga ik vooral wat vertellen over mijn eigen ervaringen. Allereerst vertel...
Vlog 6. – Kijken naar niveauverschillen
Allerlaatste vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog gaat het over niveauverschillen. Praat je mee? biedt vanaf niveau 0 tot A1 veel verschillende mogelijkheden om te kunnen differentiëren in je groep.
Vlog 5. – Activeren van cursisten
In deze vlog gaat Mariëlle in op het activeren van cursisten. Mariëlle laat een aantal opdrachten zien die zij hiervoor gebruikt heeft.
Vlog 4. – Actieve werkvormen in de les
Vandaag alweer vlog vier over Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog start Mariëlle met een taalbeat. In een van de reacties werd gevraagd om concreet te laten zien hoe een opdracht wordt aangeboden in een online les. Vandaag laat Mariëlle zien hoe...