Wonen in een onbekend land kan nogal overweldigend zijn. Zeker als je nauwelijks naar school bent geweest of niet goed kunt lezen en schrijven, vaak het geval voor deelnemers die de Z-route volgen. Want waar ga je heen als je ziek bent, of als er een ongeluk gebeurt? Wie helpt je als je werk wilt zoeken? Of als je een formulier moet invullen, maar geen idee hebt wat er staat? Wie vertelt je waar je kind naar school kan of wat hij daar allemaal voor nodig heeft? TaalCompleet KNM-Z helpt cursisten in de Z-route antwoord te krijgen op dit soort vragen
Voorbereiden
TaalCompleet KNM-Z bestaat uit 7 thema’s, die opgebouwd zijn uit paragrafen en daarbinnen lessen. De rode draad wordt gevormd door de eindtermen KNM (2024). Elke les is opgebouwd volgens het VUT-model. (Voorbereiden, uitvoeren, terugkijken; Handboek Nederlands als tweede taal (Bossers et al., 2015)) Tijdens de voorbereiding bespreekt de docent aan de hand van afbeeldingen wat de cursisten al weten. De docent stelt vragen als: Wat zie je op dit plaatje? Heb je dat wel eens eerder gezien? Ook wordt het land van herkomst besproken. Wie is de baas in je land van herkomst? Welk werk heb jij in je land van herkomst gedaan? Is er een huisarts in je land van herkomst? Deze vragen helpen bij het activeren van de voorkennis en geven de cursisten een kapstok waar ze de nieuwe kennis aan kunnen ophangen.
Uitvoeren
Na deze voorbereiding komt het hoofdonderdeel van de les; de uitvoering. Elke les voeren de cursisten gezamenlijk met de docent een bepaalde taak uit. Door afbeeldingen op de juiste plek te plakken, leren cursisten de stappen die je zet bij het zoeken van een huis. Door samen een woordspin te maken – of beter gezegd: een plaatjes-spin, want er staat nauwelijks tekst in het boek – leren cursisten wat er wel of niet hoort bij de tandarts of wat de meester kan zeggen tijdens het oudergesprek. Door de eigen provincie in te kleuren, leren cursisten plaatsen waar ze wonen. Door iconen te omcirkelen leren cursisten of ze voor bepaalde medicijnen naar de drogist kunnen, of toch naar de apotheek moeten. Cursisten leren de informatie begrijpen door er iets mee te doen.
Dit alles is doorspekt met Nederlandse gewoonten die zonder waardeoordeel laten zien wat men hier in Nederland gewend is te doen. Denk aan zwemles (van levensbelang in ons waterrijke land), afspraken maken of de leidinggevende die vriendelijk zegt dat je iets niet goed gedaan hebt (Nederlanders kunnen nogal direct zijn).
Terugkijken
Aan het eind van de les kijkt de cursist terug op wat hij geleerd heeft. Dit wordt gedaan met behulp van can-do statements als ‘Ik weet wanneer ik de politie bel.’ of ‘Ik weet wat een uitkering is.’ Door het omcirkelen van smileys geven cursisten aan of ze dit weten of zelfs al goed weten. Aan het eind van elk thema wordt nog eens teruggekeken naar het thema als geheel, om op te halen waar het allemaal ook alweer over ging. Hiervoor zijn een aantal Zoek-in-je-boek plaatjes geselecteerd. Cursisten zoeken het plaatje zo snel mogelijk op of vertellen hier iets over. Een andere vorm van reflectie is de inhoudsopgave. Cursisten kiezen aan het eind van elk thema een plaatje bij de informatie die ze leuk of belangrijk vinden om nu te weten of die ze tijdens de lessen geleerd hebben. Dit plaatje plakken ze bij het juiste thema in de inhoudsopgave.
Persoonlijk portfolio
Tijdens het werken aan TaalCompleet KNM-Z, ontstaat een persoonlijk portfolio waarin de cursist stilstaat bij de eigen talenten en interesses, maar waar ook feitelijke antwoorden in terechtkomen. Ter voorbereiding op het eindgesprek van de inburgering, waar KNM sinds de nieuwe Wet Inburgering (2021) een verplicht onderdeel van is, kan de cursist nog eens terugbladeren en zien wat hij allemaal geleerd heeft. Weet ik nu wanneer ik naar de huisarts ga of 112 bel? Weet ik nu dat mijn kind naar school gaat en ik hier boeken voor moet kopen? Weet ik nu dat er in Nederland verkiezingen zijn? Tijdens het gesprek kan de cursist dan aanwijzen waar de belastingdienst voor is of hoe de zorgtoeslag werkt. Het portfolio is dus een mooi document waarmee cursisten vol trots kunnen laten zien welke kennis ze hebben van de Nederlandse maatschappij.
Zelfredzaam in de maatschappij
Na het doorlopen van TaalCompleet KNM-Z is de Nederlandse samenleving – hopelijk – niet meer zo overweldigend. Deelnemers hebben kennis opgedaan over de Nederlandse samenleving, stilgestaan bij hun talenten en interesses en kunnen zichzelf beter redden in deze maatschappij. En laat dat nou precies het doel zijn van de zelfredzaamheidsroute.
Auteur: Rachel Timmer, ontwikkelaar bij KleurRijker
Benieuwd naar het materiaal?
Vraag gratis een beoordelingsexemplaar van TaalCompleet KNM-Z aan via de klantenservice. Mail naar klantenservice@kleurrijker.nl.
Gelijk bestellen? Klik hier om naar onze webshop te gaan.
Bronnen:
Bossers, B., Kuiken, F., Vermeer, A. (red.). (2015). Handboek Nederlands als tweede taal.
Bussum, Nederland: Uitgeverij Coutinho b.v.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. (2024, 16 mei). Eindtermen kennis van de Nederlandse
maatschappij. Staatscourant, 2024(15802). Geraadpleegd van https://www.officielebekendmakingen.nl/
Rijksoverheid (2021). Wet Inburgering 2021. Geraadpleegd van
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inburgeren-in-nederland/nieuwe-wet-inburgering
.