Het was ergens in 2018 dat Tibo Jansingh (de directeur van Kleurrijker) een mail ontving van Nina de Zwart, NT2-docent en taalcoördinator in Groningen. Zij vertelde dat ze werkte met TaalCompleet en dat het haar opviel dat er weinig leesteksten te vinden waren die hier goed bij aansloten. Dat ze toen, als pilot, zelf een aantal verhalen was gaan schrijven, steeds in nauw contact met haar cursisten. En dat dit heel goed bleek aan te slaan!

Het schrijven van een verhaal, daar gaat veel tijd in zitten en al dat werk moet niet op een plank in één klaslokaal blijven liggen. Dat zou toch zonde zijn. En daarom benaderde de schrijfster Kleurrijker. Wij lazen de eerste versies en waren meteen enthousiast. Zo begon onze samenwerking en Nina schreef een jaar lang over het leven van Paul en Paula. Kleurrijker maakte er een ELO bij en een handleiding en liet het verhaal inspreken.

En… er staan nieuwe verhalen over Paul en Paula op de planning! Voor Alfa-B en C, het wordt dus niet zomaar een vervolg op Paul en Paula A1 en A2. Het duurt nog wel even voor de verhalen klaar zijn. Ik sprak Nina de Zwart, de auteur, om te horen hoe het ervoor staat.

Hai Nina, leuk je weer te spreken! Je bent met nieuwe verhalen bezig over Paul en Paula. Hoe gaat het daarmee?

Hoi, helemaal wederzijds! Ik ben nu bij de eerste stap. En de eerste stap bij het schrijven, het verhaal bedenken, kan me het gevoel geven dat ik soms weinig productief ben. Vooral als er aan het einde van de dag weinig of niets op papier staat. Maar ondertussen gebeurt er wel veel in mijn hoofd, daar speelt het proces zich in deze beginfase af, en dat is niet altijd direct concreet. Zijn eenmaal de kaders duidelijk, dan kan het schrijven opeens heel snel gaan. En inspireren geschreven verhalen ook weer tot hoe verdere situaties van de personages zich ontwikkelen.

Je vertelde dat je tegenwoordig meer tijd hebt om te schrijven, dat is wat je ook wilde, toch?

Dat klopt, om te kunnen schrijven, om ruimte te hebben voor creativiteit, ideeën, heb ik een leeg hoofd nodig. Een ‘schrijfdag’ direct na een aantal werkdagen is leuk bedacht, maar blijkt in de praktijk voor mij niet te werken. Mijn hoofd is dan nog te vol met werkzaken.
Nu werk ik een aantal uren minder en zit er een ‘lummeldag’ tussen het werk op school en mijn schrijfdag. Dat werkt een stuk beter.

Hoe gaan de nieuwe delen eruitzien?

Het leesboek voor Alfa B-A1 speelt zich af voordat Paul en Paula elkaar ontmoet hebben. Een soort prequel dus. De thema’s uit TaalCompleet zullen herkenbaar zijn in de verhalen, maar minder strak in de opbouw die Paul en Paul op A1 en A2 hebben. Dat heeft ook te maken met de doelgroep en het taalniveau.

Waar haal je je inspiratie voor de hoofdstukken vandaan?

De verhalen van Paul en Paula zijn voornamelijk relationeel en gebaseerd op het dagelijks leven. Dat heeft te maken met de opbouw van de thema’s van TaalCompleet, het basisniveau van de taalleerder, maar ook omdat ik herkenbare situaties wilde schetsen die voor elk mens herkenbaar zijn, ongeacht het land van herkomst van de lezers. De inspiratie komt vanuit mijn persoonlijk leven, collega’s en mensen om me heen en het werken met anderstaligen, natuurlijk. Eenmaal aan het schrijven, zie ik in bijna alle dagelijkse situaties potentie voor een verhaal.

Laat je je verhalen aan je eigen cursisten lezen voor ze naar ons gaan?

Zeker! Ik lees de verhalen voor, of laat ze lezen. Vraag wat de cursisten ervan vinden, of vraag ze het na te vertellen en let ik op wat het meest is blijven hangen. Ook vraag ik hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Dit neem ik mee in het verder schrijven. Zo schrijf ik soms direct achter de input van de cursisten aan. Ik heb ook weleens gevraagd welke naam een personage zal krijgen, zoals de huisarts in Paul en Paula A1.

En hoe houd je rekening met het taalniveau van lezers op Alfa C-niveau?

Dit is best wel even puzzelen, inderdaad. Waar het bij Paul en Paula A1 gaat om echt beginnende taalleerders, hebben cursisten uit Alfa B/C al een behoorlijke woordenschat. Het is dan goed opletten in hoeverre de verhalen en de woordenschat hier technisch goed bij aansluiten, in ieder geval dusdanig dat het leesplezier de boventoon voert (met als onderliggend doel automatiseren door leesuren te maken) en er niet telkens haperingen zijn omdat woorden technisch nog lastig zijn. De woordenlijsten van Kleurrijker zijn hierbij nuttig, ook vraag ik collega’s Alfabetisering hun licht erop te schijnen. Bestaande verhalen voor Alfa C vind ik regelmatig aan de moeilijke kant om vlot door te kunnen lezen.

Ik hoop met deze boekjes een bijdrage te kunnen leveren aan leesplezier, onder andere door de doorlopende verhaallijn. Lezers gaan zich identificeren met de personages en zijn benieuwd hoe het verder gaat.

Dankjewel! Heel fijn dat je met een nieuw boek komt. We kijken er enorm naar uit.

Wil je meer informatie over de boekjes van Paul en Paula? Op onze website kun je een hoofdstuk uit het boek op niveau A2 inzien en beluisteren. kleurrijker.nl/paul-en-paula/

Wil je met de hele klas lezen? Tijdens de Boekenweek, van 16 t/m 24 maart, zijn de leesboeken over Paul en Paula met een leuke korting (50%!) te bestellen in onze webshop.

Auteur: Liesbeth Caron