Het is vrijdagmiddag en de laatste werkdag van deze week. Veel NT2-docenten hebben afgelopen week voor het eerst ervaring opgedaan met online lesgeven. Vandaag bespreekt Caroline nieuwe ervaringen en drie creatieve werkvormen die online inzetbaar zijn.
De reacties op Carolines vlog laten zien dat veel docenten goed in staat zijn snelle leerders op afstand te ondersteunen. Het blijkt lastiger contact te onderhouden met langzame leerders en alfacursisten. Caroline heeft dit zelf ook ervaren. Er komen weinig reacties op de opdrachten die zij had voorbereid voor alfacursisten. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn.
Tip: Maak laagdrempelig contact
Begin (op de reguliere lestijd) niet direct met het verstrekken van opdrachten maar maak laagdrempelig contact. Stel bijvoorbeeld vragen zoals: Hoe gaat het? Wat eet je vandaag? Heb je lekker geslapen? Nadat het gesprek op gang is gekomen kun je starten met korte taalopdrachten. Het belangrijkste is dat de drempel om contact te maken laag is.
3 creatieve werkvormen:
Werkvorm 1 Spraakberichten
Deze opdracht is vooral geschikt voor hogeropgeleiden. Vraag je cursisten een spraakbericht in te spreken aan de hand van een opdracht. Je kunt deze vraag ook stellen in een groepsapp en tegelijkertijd mee typen met de zinnen die niet helemaal goed gingen. Dit document kun je vervolgens delen in de groepsapp. Caroline heeft er goede ervaringen mee.
Werkvorm 2 Gebiedende wijs
Deze opdracht is geschikt voor de laag- tot middenopgeleiden. Maak een instructiefilmpje, bijvoorbeeld over het bakken van pannenkoeken. Hierin kun je de gebiedende wijs behandelen: Pak de kom; giet de melk in de kom. Vergeet niet een leuke foto van de pannenkoeken toe te voegen. Vervolgens kun je cursisten vragen ook zo’n instructiefilmpje te maken. Deze oefening hoort bij TaalCompleet 2.9.
Werkvorm 3 Getallen
Deze oefening is vooral geschikt voor alfacursisten en langzame leerders. Hiervoor kun je taalbeats en liedjes gebruiken uit Praat je mee? Je oefent de getallen van 1 t/m 20. Terwijl je telt ga je lopen en neem je een stap. Vervolgens vraag je je cursisten dit ook te doen. Je kunt het ook vragen hun huisnummers te fotograferen. Spreek het huisnummer vervolgens in en vraag je cursisten dit na te zeggen.
Voor meer tips kun je de andere vlogs van Caroline bekijken op de website van KleurRijker. Tot maandag!
Wat een leuke werkvormen. Bedankt voor de inspiratie.
Straatnaambord fotograferen en laten uitspreken.
Graag gedaan. Morgen komen er weer nieuwe ideeën.
Goedemiddag Caroline,
Bedankt voor de goudentips. Het benaderen van de deelnemers is inderdaad een drempel die in eerste instantie verlaagd dient te worden. . Ik probeer om via WhatsApp of teams contact te houden met mijn cursisten , echter lukt het niet bij iedereen, van 14 cursisten houden maximaal 5 cursisten zich aan de gemaakte afspraken. Bij de Staatsexamen groepen gaat het lesgeven in principe beter en vlotter ook en vooral cursisten die geen kinderen hebben. Deze categorie werkt de hele dag door om het coronagedoe te ontvluchten. De moederscategorie heeft enige moeite met het overdag volgen van de lessen. Zodoende bedien ik deze cursisten in de avonduren.
Ik hoop dat dit gauw ophoudt zodat we weer onze lessen op een normale manier kunnen geven.
Goedemiddag,
Praat je mee is heel handig om mee te werken via whatsapp. Maar ik zou ook zo graag een linkje in whatsapp plaatsen met de taalbeats en video’s.
Dit is mij nog niet gelukt, is het mogelijk en zo ja, hoe dan?
Beste Lina,
Fijn dat het je goed lukt om met “praat je mee” te werken in de app.
Het is helaas niet mogelijk om een linkje in de whatsapp te plaatsen.
Veel plezier met lesgeven,
Groetjes,
Caroline