Inmiddels werken we alweer drie weken vanuit huis en houden we online contact met onze cursisten. Het is leuk te merken dat er ontzettend veel creatieve ideeën bestaan onder NT2-docenten! Vandaag deelt Caroline drie lesideeën die je direct kan toepassen in jouw (online) les: beeldkaarten, emoticons en filmvragen.

Lesidee #1. Beeldkaarten

Het eerste lesidee is geschikt voor de alfa-groep en heeft betrekking op het herhalen van woordenschat. Je kunt hiervoor de beeldkaarten van Praat je mee? gebruiken of het kwartetspel van KleurRijker. Leg vervolgens een raster op de kaart en maak hiervan een foto. Vraag je cursisten: Wat is dit? Daarna toon je de foto van de hele kaart. De ervaring leert dat cursisten het erg leuk vinden te raden naar de foto. Succes gegarandeerd!

Lesidee #2. Emoticons

Deze oefening is vooral, maar niet alleen, geschikt voor inburgeraars. Caroline merkt dat cursisten het erg leuk vinden om emoticons te gebruiken op What’s App. Hiermee kun je leuke receptieve oefeningen aanbieden. Benoem bijvoorbeeld een kledingstuk en vraag cursisten de juiste emoticon aan te tikken. Hierna kun je het woord op laten schrijven. Uiteraard kun je dit ook op andere thema’s betrekken. De cursisten van Caroline vinden het heel leuk op deze manier te oefenen.

Lesidee #3. Filmvragen

Deze laatste oefening is vooral geschikt voor vergevorderde cursisten. Caroline deed hem in haar staatsexamengroep. Zij kregen de opdracht een Nederlandse film te kijken passend bij het thema natuur. Als voorbeeld gebruikte zij de film ‘Wild op de Veluwe’. Deze is gratis te bekijken op NPO. Morgen gaat Caroline deze opdracht nabespreken in haar online les via Zoom. Ze heeft hiervoor vragen opgesteld die ze aan cursisten kan voorleggen.

Veel plezier met het toepassen van de lesideeën in jouw groep. Vanaf volgende week zal KleurRijker je op andere manieren verder ondersteunen bij het online lesgeven. Hierover vertelt Caroline je meer in haar volgende en laatste vlog.