Caroline heeft de afgelopen weken haar ervaringen gedeeld op het gebied van afstandsonderwijs aan NT2-cursisten. Vandaag is alweer haar laatste vlog. Hierin blikken we terug op de opgedane ervaring.
Tip 1. Woordenschatoefening
Deze opdracht is geschikt voor alfa-cursisten. In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt van de kaartenbox van Praat je mee? Neem twee beeldkaarten en houd deze voor het scherm (bv. broek en bril). Vraag vervolgens: wat is de broek? De kans is groot dat de cursisten dit vervolgens thuis gaan aanwijzen. Kies vervolgens een nieuwe combinatie om aan te bieden. Hierbij oefen je door middel van visueel materiaal met de receptieve woordenschat..
Tip 2. Overtreffende trap
Deze oefening is geschikt voor cursisten die werken met TaalCompleet. In TaalCompleet A2 thema 2 werk je aan de overtreffende trap. Vraag je cursisten om in huis op zoek te gaan naar iets wat eetbaar is (bv. een banaan en hagelslag). Vraag vervolgens om een vergelijking te maken tussen beide zoals: de banaan is gezonder dan de hagelslag. Vervolgens kunnen er ook vergelijkingen gemaakt worden met de producten van andere cursisten. De ervaring van Caroline is dat dit veel discussie oproept waarmee je taalgebruik kunt uitlokken.
Tip 3. Beroepenkaarten
De laatste oefening is voor cursisten op weg naar staatsexamen I. Caroline maakt hierbij gebruik van de beroepenkaarten van KleurRijker. Vraag waar de cursisten aan denken bij de beroepenkaart die je laat zien. Vervolgens vraag je hen een instructie te geven aan iemand die het getoonde beroep uitvoert.
Webinar Online Lesgeven
Morgenavond is er een webinar waarin Caroline meer uitleg geeft over online lesgeven aan NT2-cursisten. Dit webinar is binnenkort terug te zien op de website van KleurRijker. Heb je interesse in een workshop op maat over online lesgeven? Neem dan contact op via de contactpagina op deze website.
Tot slot
Uiteraard hopen we dat alle docenten weer snel voor de klas kunnen staan. Dat doen we uiteindelijk het allerliefst!
Hoe kan ik deelnemen aan de webinar op 2 april?
De webinar is helaas vol maar komt 3 april online. Je kan hem dan alsnog bekijken, terugluisteren en lezen.