Taalles geven met TaalCompleet – de Coronamanier

28 mei bijgewerkt De scholen zijn dicht en dus rijst de vraag: wat doen we met taal- en inburgeringslessen? Veel cursisten hebben baat bij de structuur van de lessen; het is zodoende aan te bevelen om in ieder geval iets te doen. Het advies is om zo veel mogelijk de bestaande momenten aan te houden om even contact te zoeken met elkaar.
Hoe doe je dit?

Nieuwe serie vlogs over afstandsonderwijs

Hoe richt je afstandsonderwijs in met TaalCompleet – Praat je mee?

28 mei De allerlaatste vlog over TaalCompleet Praat je mee? in het afstandsonderwijs. In deze vlog gaat het over niveauverschillen. 

Serie 2 - vlog #4 - Actieve werkvormen in de les

26 mei In deze vijfde vlog over Praat je mee? in het afstandsonderwijs gaat Mariëlle in op het activeren van cursisten. Mariëlle laat een aantal opdrachten zien die zij hiervoor gebruikt heeft.

Serie 2 - vlog #4 - Actieve werkvormen in de les

18 mei In deze vlog start Mariëlle met een taalbeat. In een van de reacties werd gevraagd om concreet te laten zien hoe een opdracht wordt aangeboden in een online les. Daarnaast laat zij receptieve en productieve opdrachten zien bij het thema eten en drinken.

Serie 2 - vlog #4 - Actieve werkvormen in de les

14 mei Mariëlle wil als tip meegeven dat je de oefeningen in de ELO, zeker in het begin, ook kan gebruiken om je online les mee te vullen.

6 mei Deze vlog gaat over de eerste les die Mariëlle heeft voorbereid aan de hand van Zoom en Powerpoint. Een powerpoint helpt bij het structureren van de les.

4 mei De tweede serie vlogs wordt gemaakt door Mariëlle van Rooij. Zij heeft het materiaal getest in de praktijk en zag meteen hoeveel mogelijkheden het biedt. In haar eerste vlog vertelt ze welke stappen je neemt om te beginnen met Praat je mee? 

Interactieve Zoomsessie – Activerende online werkvormen

Het aanbieden van NT2-onderwijs op afstand kan erg intensief zijn voor de docent. Het activeren van je cursisten, óók via een digitaal platform, is daarom erg belangrijk. Tijdens een interactieve Zoomsessie gaat KleurRijker je hierbij ondersteunen.

Beide sessies zijn vol

  • Niveau 0-A2 – Donderdag 30 april om 19.00 uur
  • Niveau A2-B2 – Woensdag 6 mei om 14.00 uur

Wegens grote belangstelling is inschrijven helaas niet meer mogelijk. Houd onze nieuwsbrief in de gaten voor nieuwe activiteiten.

Wanneer je op de wachtlijst staat ontvangt je per e-mail bericht over extra sessies die binnenkort worden ingepland.

Eerste serie vlogs – Afstandsonderwijs

Hoe houd je als NT2-docent contact met je cursisten, nu iedereen thuis zit? KleurRijker voorziet je van tips.
Caroline Bakker heeft deze serie vlogs opgenomen.

#1. Vaste lestijden aanhouden

In deze eerste vlog voor NT2-docenten krijg je praktische tips over hoe om te gaan met online lesgeven. In deze vlog deelt Caroline haar eerste eigen ervaringen en drie praktische tips. De vlog is ook op LinkedIN geplaatst.

#2. Opstarten van online werkvormen

In deze tweede vlog voor NT2-docenten krijg je praktische tips over hoe om te gaan met online lesgeven. Caroline deelt haar eerste eigen ervaringen en drie praktische tips.

#3. Eerste ervaringen – Hoe gaat het?

Veel NT2-docenten zijn deze week begonnen met online lesgeven of het onderhouden van contact met de cursisten. In deze vlog deelt Caroline haar eerste ervaringen en reacties die zij hierop heeft ontvangen.

#4. Creatieve werkvormen

Het is vrijdagmiddag en de laatste werkdag van deze week. Veel NT2-docenten hebben afgelopen week voor het eerst ervaring opgedaan met online lesgeven. Vandaag bespreekt Caroline nieuwe ervaringen en drie creatieve werkvormen die online inzetbaar zijn.

#5. Cursisten activeren

Ook deze week gaat Caroline weer aan de slag met het lesgeven aan NT2-cursisten op afstand. Het contact behouden is op dit moment het belangrijkste doel. Caroline deelt allereerst ervaringen van haarzelf en collega’s. Vervolgens geeft ze drie voorbeelden van werkvormen die direct toepasbaar zijn in What’s App-groepen.

#6. Taalbeats en apps

Vandaag deelt Caroline nieuwe, inspirerende werkvormen en ervaringen op basis van lessen die zij gegeven heeft. Een deel van de lessen mogen voorlopig online aangeboden worden. Dit heeft Blik Op Werk gisteren bekendgemaakt (www.blikopwerk.nl). KleurRijker bekijkt op dit moment hoe wij NT2-docenten verder kunnen ondersteunen.

#7. TPR en taalraps

Inmiddels zijn we alweer twee weken bezig met online lesgeven of onderhouden we digitaal contact met onze NT2-cursisten. In deze vlog deelt Caroline haar eerste ervaringen met Zoom. Ook ontvang je weer drie creatieve werkvormen die je online kunt inzetten.

#8. Beeldkaarten, emoticons en films

We werken alweer drie weken vanuit huis en houden we online contact met onze cursisten. Het is leuk te merken dat er ontzettend veel creatieve ideeën bestaan onder NT2-docenten! Vandaag deelt Caroline drie lesideeën die je direct kan toepassen in jouw (online) les: beeldkaarten, emoticons en filmvragen.

#9. Lesideeën met visuele ondersteuning

In deze vlog een terugblik op ruim 2 weken online lesgeven. Wat ging goed? En weer drie tips voor drie doelgroepen. Alfa: woorden oefenen met kaarten. TaalCompleet: praten over eten. Dit levert snel discussie op en is dus productie. Staatsexamen: oefenen met de beroepenkaarten, instructies geven.

#10. Webinar Didactiek bij digitale lessen

In dit webinar gaat Caroline Bakker in op online lesgeven aan NT2-cursisten. Caroline is werkzaam als NT2-docent en ervaren workshopleider bij KleurRijker. Er wordt in het gehele land hard gewerkt om contact te houden met de doelgroep NT2-cursisten. Dat is een compliment waard! Om hierbij te ondersteunen deelt Caroline zes didactische tips en bespreekt zij de uitdagingen die je hierbij onderweg kunt tegenkomen.

Workshop op maat

Heb je interesse in een maatwerkoplossing die aansluit bij de situatie in jouw docententeam? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.

Tijdens deze digitale workshop neemt Caroline Bakker jou en je collega’s mee in het vormgeven van online lessen. Samen met je collega’s ga je aan de slag met het samenstellen van een lesopbouw welke je digitaal kunt aanbieden. Hierbij ligt de nadruk op jouw rol als docent. Uiteraard ontvang je didactische tips om direct in de praktijk te kunnen brengen. Na afloop ben je in staat een volwaardige online les aan te bieden.

Online lessen ‘lightversie’

De lichtste variant is de Whatsapp variant. Vraag de cursist, als de les begint, om een foto te maken van het boek en doe ditzelfde na afloop van de les. Geef aan dat je in tussentijd beschikbaar bent voor vragen. Dat kan via chat of via gesproken berichten. Het is even zoeken, maar zo handhaaf je in ieder geval de structuur.

Online groepsles

Ook een echte les kun je online geven. Dit gaat het makkelijkst via een computer of tablet, maar zelf als de cursist een telefoontje heeft is dit te doen.

 

Zie het voorbeeld hieronder, waarbij de cursist de docent kan volgen via een webcam (beeld en geluid) en het lesmateriaal ziet (of ander materiaal dat gedeeld wordt door de docent).

Waar moet je op letten?

Groepsgrootte: deze is kleiner dan in normale, fysieke groepen. Denk aan een maximum van ongeveer 8 cursisten.
Duur: in de praktijk is online les vermoeiender dan in een klaslokaal. Wij adviseren een maximale duur van 45 tot 90 min. (afhankelijk van de doelgroep). Eventueel te herhalen later op de dag.

Om online les te geven heb je in essentie twee dingen nodig: een videoconferencing programma en het lesmateriaal.

Stap 1

Voor de videoconferencing kun je aansluiten bij wat de cursisten kennen, bv. Skype. Er zijn veel alternatieven, die allemaal voor- en nadelen hebben. Whereby is een mooi programma, maar kost € 10 per docent per maand. Zoom is ook mooi en tijdelijk gratis, maar is dan weer iets minder gebruiksvriendelijk.
Het voorbeeld hierboven is van Join.me, dat de eerste 20 dagen gratis is.

 

 

Stap 2

KleurRijker stelt het lesmateriaal online ter beschikking in deze crisistijd. In het digitale lesprogramma kun je ‘scherm delen’. Met onderstaande links kun je dus het lesmateriaal delen met je online groep.

Klik op de link om het boek te bekijken:

Je kunt inzoomen, bladeren, en (in sommige lesprogramma’s) aanwijzen.

 

Kapstok voor een online les

Inmiddels heeft zo ongeveer iedere NT2-docent ervaring met online lesgeven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van diverse platformen. Onafhankelijk van het gekozen platform, is het niet eenvoudig je lessen in een vaste structuur te gieten.

We delen hier een voorbeeld van een ‘kapstok’ voor je online les. In dit voorbeeld heeft de docent gebruik gemaakt van een powerpointpresentatie. Zo’n presentatie kun je eenvoudig delen in het online platform waarin je werkt. Je geeft aan wat de cursist de komende les kan verwachten en wat jij van je cursist verwacht. Op die manier betrek je je cursisten actief bij het programma en bij de inhoud van je les. Hiermee bied je cursisten ook een duidelijke structuur aan.

De lesmethodes van KleurRijker zijn zeer geschikt om te gebruiken in een digitaal platform. Bij alle methodes hoort een uitgebreid online oefenprogramma, uitermate geschikt voor online lessen en zelfstandig werken. Bovendien zijn alle lesmethodes inmiddels online beschikbaar om te delen met je cursist en om online in te bladeren. 

In dit voorbeeld wordt een online les beschreven aan de hand van TaalCompleet A2, thema 8.5. 

Deze les is opgebouwd volgens onderstaand programma:

  1. Wat doen we vandaag?
  2. Spreken
  3. Lezen
  4. Grammatica
  5. Pauze
  6. Instructie en werken aan opdrachten 
  7. Nabespreken opdrachten
  8. Woordenschat
  9. Huiswerk
  10. Afsluiting

Uiteraard pas je jouw lesprogramma aan aan de mogelijkheden en kenmerken van jouw groep en de desbetreffende les.

Meer informatie?

Heb je vragen, opmerkingen of tips? Deel ze met ons!

Houd deze webpagina de komende tijd in de gaten voor tips om bovenstaande in de praktijk te brengen.